روف گاردن چیست

روف گاردن چیست

روف گاردن چیست : روف گاردن یا بام سبز در اصطلاح عمومی به پشت بامی گفته می شود که روی آن فضای سبز ایجاد شده است فضای سبز روی سقف پشت بام حیاط یک بستر بسیار عالی برای استراحت کردن و همچنین تفریح می باشد روی این بستر می توان گیاهان مختلفی را کاشت البته گیاهان خاصی که در رابطه با این گیاهان قبلاً در مقاله‌ای با عنوان گیاهان مخصوص روف گاردن صحبت کرده‌ایم در زبان فارسی به روف گاردن باغ بام نیز می گویند این باغ بام ها مناظر بسیار لذت بخش دارند و امروزه با پیشرفت علم می توان پشت بام ساختمانها را به یک باغ بام تبدیل کرد و از محصولات چوب پلاست برای زیبایی بیشتر این پشت بام استفاده کرد.

***********

اگر قصد خرید یا سوالی در رابطه با چوب پلاست دارید با مشاورین چوبین پلاست با شماره های همراه: 09912076620 09120893253 در ارتباط باشید.

***********

روف گاردن یا بام سبز به پشت بام‌ هایی از ساختمان اطلاق می‌شود که تمام یا قسمتی از آن با گل و گیاه پوشیده شده باشد. امروزه المان ها و متریالی که دراین حوزه استفاده میشود تنوع بیشتری پیدا کرده است و در روف گاردن‌ های جدید بنا به درخواست مشتری از آلاچیق‌، آبنما، پرگولا، مجسمه، آتریوم و غیره هم استفاده می‌شود محصول اصلی برای ساخت یک روف گاردن کامل کامپوزیت چوب پلاست است.

roof garden
roof garden

طراحی روف گاردن چگونه است

در طراحی و اجرای روف گاردن عوامل بسیار زیادی دخیل هستند که یکی از عوامل بسیار مهم مساحت قابل ساخت می باشد مساحت یکی از موارد بسیار مهمی است که به سازندگان کمک می کند از المان ها و وسایل مختلف به خوبی استفاده کنند در طراحی روف گاردن المان های مختلفی مانند آبنما، آلاچیق، پرگولا، گلدان های مختلف و فضای سبز مورد استفاده قرار می گیر

همچنین در بام سبز نیمکت های چوبی اشباع و باربیکیو نیز مواردی هستند که استفاده می شوند البته همه این موارد بسته به فضای روف گاردن متفاوت اند به طور کلی طراحی روف گاردن شامل دو مرحله می شود مرحله اول ایزولاسیون و زهکشی است و مرحله دوم اجرای فضای سبز ، استفاده از مصالح نوین نیز می‌تواند در تسریع اجرا و همچنین کاهش هزینه ها و بالا بردن ایمنی روف گاردن شما کمک کننده باشد.

به این نکته نیز باید اشاره کنیم که باغ بام را میشود با چند گلدان در پشت‌بام آغاز کرد و در آخر به اجرای یک فضای سبز بسیار حرفه‌ای رسید باید توجه داشته باشید که با توجه به تحمل سقف پشت بام می توانید از موارد بسیار زیادی مانند آبشارهای دست ساز باغچه های پر از گل و بوته و حتی درختانی که میوه می دهند نیز استفاده کنید‌.

"چه

چه نکاتی در ساخت روف گاردن مهم هستند

عوامل زیادی در اجرای یک روف گاردن مناسب دخیل هستند محل اجرای روف گاردن لزوماً بام ساختمان نیست لابی ساختمان ها نیز می تواند با توجه به اصول مناسب برای روف گاردن گزینه خوبی باشد همچنین پاسیو ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و می‌توانند مکان خوبی برای اجرای یک روف گاردن باشند تراس ها به علت خصوصی بودن یکی از اولین هدف ها برای ایجاد روف گاردن اند پوشیده بودن سقف تراس ها باعث می‌شود که شما محیطی متفاوت تر داشته باشید.

مواردی مانند المانهای انتخاب ای، نورپردازی، زیرسازی پشت بام، کف سازی فضای پشت بام، میزان تحمل بار روی بام و مواد مورد استفاده برای ساخت روف گاردن از نکاتی هستند که باید به آنها توجه کرد.

"فضای

فضای سبز مناسب چگونه است

فضای سبز برای بام سبز می‌تواند بسیار ساده و یا حتی بسیار حرفه‌ای باشد فضای سبز ترکیبی از گیاهان، گلدان ها و بوته های می باشد.

همانطور که گفتیم فضای سبز روی بام می تواند حرفه‌ای تر از چیزی باشد که تصور می کنید به عنوان مثال آبیاری اتوماتیک و نورپردازی فضای بام می تواند به رشد گیاهان و فضای سبز شما کمک بیشتری بکند و همچنین زیرساخت پشت بام که آن را به استانداردهای کمی و کیفی برای رشد گیاهان نزدیک می کند نیز می تواند در فضای سبز مناسب به روف گاردن تاثیر گذار باشد.

زیر سازی و کف سازی فضای پشت بام
زیر سازی و کف سازی فضای پشت بام

زیر سازی و کف سازی فضای پشت بام

روشهای زیر سازی استاندارد بام و آماده سازی سطح تمام پشت بام مواردی هستند که در زیرسازی اهمیت دارد همچنین کف به صورت چوبی، شن و قلوه سنگ تزئین می شود هرچه میزان وسعت این کف بیشتر باشد هزینه شما نیز بیشتر خواهد شد.

ویژگی های روف گاردن

روف گاردن ها اغلب قریب به اتفاق در همه زیست بوم ها قابل اجرا هستند باغ بام یا همان روف گاردن محیط زیبا و با طراوت است که اجرای آن با توجه به سلیقه و ذوق افراد متفاوت است مکانی که می‌توان آن را با عایق های مختلف پوشاند و سیستم‌های مختلف زهکشی و آبرسانی برای آن استفاده کرد و آن را با خاک حاصلخیز و مناسب برای رشد گیاهان آماده کرد و با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر منطقه آن را احداث کرد.

"تاریخچه

تاریخچه روف گاردن

روف گاردن اولین بار در کشور آلمان مورد استفاده قرار گرفت همچنین اکثر قریب به اتفاق ساختمان های آلمان دارای روف گاردن می باشند این پشت بام های سبز در آلمان رواج زیادی دارد و حدوداً ۱۰ درصد از ساختمان‌های آلمان دارای باغ بام هستند همچنین این باغ بام ها در ایالات متحده آمریکا نیز رواج پیدا کرده اند و می توان مثالی از مشهورترین آن ها را در تالار شهر شیکاگو مشاهده کنیم تالار شهر شیکاگو دارای باغ بامی بسیار سرسبز و زیباست که به واسطه پوشش گیاهی سرسبز دمای این ساختمان را نسبت به ساختمان های قدیمی که فاقد این باغچه هستند ۲۵ درجه سانتیگراد پایین تر یا به عبارتی خنک تر کرده است.

انواع روف گاردن

به طور کلی روف گاردن را به دو دسته تقسیم می کنیم روف گاردن گسترده و روف گاردن متمرکز در نوع اول یعنی روف گاردن گسترده روی بام‌ گیاهانی با رشد ریشه های کوتاه استفاده می‌کنیم که باید قابلیت رشد در خاک با عمق کم را داشته باشند اما در روف گاردن متمرکز گیاهانی با عمق ریشه زیاد و حداقل ۳۰ سانتی متر استفاده می شود از مزایای این نوع بام این است که می‌توان از میوه این گیاهان نیز استفاده کرد هر نوع گیاهی حتی انواع هندوانه، توت فرنگی و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطوخودوس در این نوع روف گاردن قابل اجرا هستند.

در اجرای روف گاردن متمرکز باید به این نکته توجه کنید که وزن باری این المان ها می تواند زیاد باشد به همین دلیل باید قبل از اجرای آن تحمل بام خود را مورد بررسی قرار دهید.

"کلاس

کلاس های مختلف

روف گاردن ها با توجه به شرایط و المان های گوناگون در کلاس های مختلف دسته بندی می شوند کلاس a کلاس b و کلاس c سه کلاسی هستند که ما در رابطه با روف گاردن به آنها اشاره خواهیم کرد اگر بخواهیم در رابطه با مشخصات کلاس a با شما صحبت کنیم باید بگوییم که کف بام را سنگ یا موزاییک می کند فضای اطراف را پوشش گیاهی طبیعی و شمشاد استفاده می‌کنند فضای مرکز را پوشش چمن طبیعی می‌گذارند و نحوه اجرا نیز زهکشی است.

همچنین اگر بخواهیم در رابطه با مشخصات کلاس b صحبت کنیم باید بگوییم کف با ترموود بوده پوشش گیاهی فضای اطراف گیاهان طبیعی و نحوه اجرای فضا نیز باکس موجود و گلدان است جنس مبلمان استفاده شده حصیر و چرم و دارای آلاچیق سایبان است و نورپردازی نیز چراغ محوطه میباشد.

همچنین در رابطه با مشخصات کلاس c باید بگویم کف ترمووود پلکانی است پوشش گیاهی گیاه و گل های طبیعی هستند نحوه اجرا نیز باکس ترموود پلکانی است جنس مبلمان ترموود بوده و دارای آلاچیق و سایبان است و نورپردازی چراغ باغی و نور مخفی می باشد.

"ساخت

ساخت کف

با توجه به اینکه آب باران و آب های اضافی ناشی از آبیاری به صورت مستقیم روی کف جاری میشود زیرسازی کف یکی از موارد بسیار مهم است به همین دلیل به صورت مستقیم از طریق گاتر و کف شور ها این آبها به سمت خارج از بام هدایت می شود در نتیجه یکی از مهمترین نکته ها و نگرانی ها در این روش آب بندی سقف می باشد.

همچنین به این نکته باید توجه بسیار کرد که ریشه گیاهان مخصوصاً بعضی از گیاهان وحشی که امکان رشد ریشه آن ها به صورت عمودی وجود دارد میتواند به دیوارها و سقف وارد شده و به سقف آسیب برساند به همین دلیل باید به نوع ریشه گیاهان در طراحی دقت بسیاری بکنیم همچنین نیاز داریم که یک لایه ضد ریشه نیز روی سقف اجرا گردد.

مزایای بام سبز چیست

پوشش گیاهی مانع هدر رفتن آب باران شده و آن را به اکوسیستم باز میگرداند از طرفی این باغ بام ها باعث کاهش آلودگی هوای شهری می شوند و دی اکسید کربن را از بین میبرد همانطور که قبلا اشاره کردیم یک عایق حرارتی و دمایی برای ساختمان هستند و دمای هوا را گرفته و باعث خنک تر شدن محیط میشود به این نکته نیز توجه کنید که اگر محیط بالای بام سبز را با شیشه بپوشانید می توانید انرژی خورشیدی را بگیرید و تولید انرژی نیز بکنید و به عمر سقف شما نیز اضافه کند زیبایی و طراوت بخشیدن به بام نیز یکی از مزیت های اصلی باغ بام های سبز است.

"قیمت

قیمت اجرای روف گاردن

نمی‌توان قیمت دقیقی برای اجرا اعلام کرد زیرا با توجه به شرایط نوع المان های مصرفی و موارد مختلف هزینه ها متفاوت خواهد بود تعداد گلدانهای فلاورباکس ها، تجهیزات، نوع کف و به صورت کلی تمام المان هایی که به سلیقه مشتری استفاده می‌شود و البته متریال های مختلف از جمله چوب پلاست که روی بام سبز قابل استفاده هستند همگی در قیمت نهایی اجرا نقش دارند پیشنهاد می کنیم اگر نیاز دارید قیمت اجرای روف گاردن را بدست بیاورید حتماً با کارشناسان چوبین پلاست تماس بگیرید.

معایب بام سبز

درباره معایب بام سبز باید بگوییم که بعضی از پوشش های گیاهی در مناطق جغرافیایی مختلف قابل اجرا نیستند چراکه‌ این مناطق با این پوشش ها سازگار نیستند همچنین بعضی از ساختمانها و بناها نیز توانایی تحمل خاک و وزن پوشش گیاهی را ندارد از طرفی نیز مواردی مانند مشکلات در زهکشی و ته نشینی ذرات خاک و همچنین نشست خاک و ایجاد گودال به واسطه ریشه گیاهان از مواردی هستند که می‌توانند جزو معایب باشند.

نکته : روف گاردن یا بام سبز تاثیر بسیار زیادی در روحیه مثبت افراد خانواده دارد و به شما کمک می کند تا برای ساعتی هم که شده از شلوغی و آلودگی های هوا دور باشید و در کنار یکدیگر بدون استرس استراحت کنید المان های مورد استفاده در روف گاردن معمولاً از محصولات با کیفیت چوب پلاست هستند محصولات چوب پلاستیک از دست مواردی هستند که برای استفاده در روف گاردن ها بسیار مناسب اند از بین این محصولات می‌توان به

آلاچیق یا پرگولا و انواع فلاور باکس ها اشاره کرد کفپوش ها و مواردی که به زیبایی بیشتر روف گاردن شما کمک می کنند می توانند همه از محصولات چوب پلاستیک تهیه شوند که هم عمر زیادی دارند و هم بسیار جذاب اند.

"قیمت

قیمت خاک و گلدان های روف گاردن

برحسب میزان استفاده از این مواد در طراحی بام سبز قیمت خاک و گلدان ها بررسی می شود با توجه به اینکه برای اجرا بام سبز باید به پرورش گیاهان در انواع مختلف پرداخت انتخاب خاک مرغوب گزینه‌های بسیار ضروری است خاکی که توانایی رشد قابل قبولی داشته باشد تا بتواند مواد مغذی را به گیاهان شما برساند.

بهتر است به فکر قیمت خاک نباشید زیرا خاک بام سبز تاثیر بسزایی در هزینه‌ها نداشته و بیشتر مواقع خاک مناسب با قیمتی معقول قابل تهیه می باشد همچنین گلدان ها نیز با توجه به متریال که از آنها استفاده می شود قیمت‌گذاری می‌شوند قیمت این گلدانها در صورتی که با پروفیل های چوب پلاست اجرا شود بسیار مناسب و به صرفه تر خواهد بود پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر و همچنین مقایسه محصولات با کارشناسان چوبین پلاست تماس بگیرید.

قیمت چمن مناسب روف گاردن

قیمت چمن بسته به نوع مصنوعی یا طبیعی متفاوت است همچنین اینکه چه متراژی از آن را مورد استفاده قرار بدهید نیز در قیمت تاثیر مستقیم خواهد داشت با مراجعه به شرکتهای مرتبط و معتبر می توانید قیمت حدودی را به دست بیاورید.

"نورپردازی

نورپردازی چگونه باید باشد

طراحی نورپردازی اهمیت بسیار زیادی دارد می توانید با نورپردازی مدرن مناسب فضای باغچه روی پشت بام خود را بسیار جذاب تر کنید عمق و حالت به او بدهید و علاوه بر اینها در هنگام شب باعث تشخیص آسان راه ورود و خروج بشوید همچنین اگر دوست دارید فضای احساسی و صمیمی را در باغ بام خود ایجاد کنید می توانید شدت نور پردازی را کم شدت و لطیف ایجاد کنید در قسمت بالای دیوارها و یا پایین درخت ها این نوپردازی قابل انجام است.

آیا بام سبز نیاز به نگهداری دارد

نگهداری از بام سبز بسیار مهم است میتوان گفت یکی از مهمترین موانع ایجاد همان نگهداری می باشد قبل از طراحی روف گاردن برنامه نگهداری خود را تنظیم کنید زیرا همه باغ‌های سقف نیاز به نگهداری دارند کلیه ساختمان های تجاری با باغ سبز بام به بررسی حداقل دو بار در سال نیاز دارند تعمیر و نگهداری آنها می‌تواند به نوع آلمان و کیفیت آن ها نیز بستگی داشته باشد.

 
 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.