مبلمان شهری Street furniture چیست؟

مبلمان شهری Street furniture چیست؟

مبلمان شهری Street furniture چیست؟ : هر شـهری با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خود، از حس و حال و هویت منحصر به فردی برخوردار است که با توجه به جمعیت ساکن در آن و نیاز شهروندانش مزین به مبلمان شهری خاص خود می باشد.

مبلمان شهری به وسایل ، نماد ها ، اشیا و بناهای خاصی که در سطح شهر و فضاهای عمومی برای زیباسازی و رفع نیازهای روزمره شهروندان نصب می گردد ، گفته می شود.

***********

اگر قصد خرید یا سوالی در رابطه با چوب پلاست دارید با مشاورین چوبین پلاست با شماره های همراه: 09912076620 09120893253 در ارتباط باشید.

***********

از انواع مبلمان شهری می توان به

نیمکت ها، سطل زباله ، چراغ های روشنایی ، صندوق های پستی ، ایستگاه های اتوبوس ، لوازم ورزشی ، آلاچیق ، موانع ترافیکی ، تابلوها های تبلیغاتی ، آبخوری و آبنما ، مجسمه ها و یادبو ها و … اشاره نمود.

مبلمان شهری علاوه بر افزایش امکانات شهری باعث زیبایی بصری شهر و ایجاد نشاط برای شهروندان می گردد.

نقش اصلی مبلمان شهری در سطح خیابان‌ها و فضاهای شـهری ایجاد مکان هایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شـهری مطلوب، باشد.

مبلمان شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام، از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می‌دارد و آینه‌ای از فرهنگ شهر است که خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان‌ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با طراحی درست و مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکان یابی مناسب، می توانند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت آنها نقش موثری را ایفا کنند.

مبلمان شهری
مبلمان شهری
اجزای مبلـمان شهری، سه ویژگی اساسی دارند

کارکردی بودن، زیبایی و هویت مند بودن است که در صورت داشتن هر سه ویژگی، می‌تواند نیاز عملکردی، بصری و هویتی شهروندان را همزمان برآورده سازد. البته این امر، مستلزم در نظر گرفتن مقوله‌های متعددی در طراحی اجزای مبلمان شـهری است که نه تنها رنگ، هماهنگی با محیط پیرامون، دوام، ایمنی، و اقتصادی بودن آنها مورد نظر است، بلکه باید از نظر عملکردی، جانمایی مناسبی در سطح شهر داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند .

مبلمان شهری نمادی از نوآوری های شهری، فرهنگ، مذهب، نیازها و هویت شهر است و نه تنها زیبایی شهر را متمایز نشان می دهند بلکه بخشی از زندگی افراد را در بر می گیرند. و تفاوت این المان ها، اشکال و رنگ های متفاوتی که به نمایش می گذارند که هر کدام حس زیبایی شناسی در افراد را زنده کرده و محیطی مطلوب برای رفع نیاز آن ها فراهم می نمایند.

در واقع تاثیر روانی المان های شهری بر افراد غیر قابل انکار است زیرا آن ها احساسات افراد را بر انگیخته و منجر به تعلق خاطر شهروندان به شهر خواهند شد. این المان ها گروه های مختلف جامعه را به یکدیگر ارتباط می دهند و فضایی مشترک برای تجربیات آن ها به وجود می آورند.

مبلمان شهری Street furniture چیست؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.