چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک

چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک
چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک
چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک

کامپوزیت چوب پلاست که به اصطلاح Wood Plastic Composite (کامپوزیت چوب پلاستیک) و به اختصار WPC نام دارد یکی از پرکاربرد ترین محصولات برای دکوراسیون به حساب می آید که حتما برای یک بار هم که شده نام آن را شنیده اید این محصول از فیبر چوب و ترموپلاستیک ها ساخته می شود و به عنوان یک متریال در موارد مصرف کارایی مناسبی دارد همچنین چوب پلاست را با نام پلی وود (Polywood) نیز می شناسیم که یکی از برندهای معروف و معتبر در این حوزه است.

فهرست مطالب

  1. چوب پلاست چیست؟
  2. چوب پلاست سازگار با محیط زیست است؟
  3. به رنگ مخصوص برای چوب پلاست (wpc) نیاز است؟
  4. چوب پلاستیک در برابر آتش سوزی مقاوم است؟
  5. با ابزارهای نجاری با چوب پلاستیک کار کنیم؟
  6. مزایای چوب پلاست چیست؟
  7. معایب چوب پلاست چیست؟
  8. خواص فیزیکی چوب پلاست:
  9. خواص مکانیکی چوب پلاست:
  10. کاربردهای چوب پلاست چیست؟
  11. کفپوش چوب پلاست:
  12. نمای ساختمان:
  13. دیوارپوش چوب پلاست:
  14. پرگولا چوب پلاست:
  15. آلاچیق چوب پلاست:
  16. نرده چوب پلاست:
  17. گلدان چوب پلاست:
  18. نیمکت چوب پلاست:
  19. سقف کاذب چوب پلاست:
  20. پارتیشن چوب پلاست:
  21. لوور چوب پلاست:
  22. فرآیند تولید چوب پلاست چگونه است؟
  23. مواد افزودنی به چوب پلاست چیست و چه نقشی دارد؟
  24. استانداردهای ساخت چوب پلاست چیست؟
  25. اجرا و نصب چوب پلاست چگونه است؟
  26. قیمت چوب پلاست:
  27. خرید چوب پلاست

"<yoastmark

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست یا (wpc) یک محصول ترکیبی تولید شده از چوب، ترموپلاستیک ها و یکسری مواد افزودنی می باشد که هر بخش از آن شامل موارد زیر است:

بخش چوب: این بخش شامل پودر خاک اره، فیبر چوب و مواردی از این دست می باشد.

ترموپلاستیک ها: در این بخش ما عمدتا با مواد نو و بازیافتی پلاستیکی مثل پلی اتیلن ها، پلی پروپینیل ها و پلی وینیل کلرایدها (PVC) رو به رو هستیم. البته چوب پلاست های پلی اتیلنی جزو متداول ترین ها هستند.

مواد افزودنی: عواملی مانند رنگ دهنده، جفت کننده، تثبیت کننده های یو وی (UV)، فوم کننده ها و روان کننده ها که به حاصل شدن محصول نهایی مطلوب کمک می کنند در این بخش به محصول نهایی چوب پلاستیک اضافه می شوند.

چوب پلاست سازگار با محیط زیست است؟

بله باید بگوییم چوب پلاست از محصولات پسماندی و صد در صد قابل بازیافت حاصله از خود چوب، دور ریزهای چوب، پسماندهای کشاورزی و پسماندهای پلاستیکی تولید می شود و از همین رو سازگار با محیط زیست است. به طور کلی چوب پلاست یک محصول دوستدار محیط زیست به حساب می آید که در طی فرآیند تولید آن تقریبا تمام مواد ورودی مصرف می شود و پسماند خاصی به جای نمی ماند. شاید تنها نکته منفی در این زمینه تولید آلاینده هایی نظیر کربن دی اکسید باشد که این مورد به وسیله فیلتر کردن آلاینده های خروجی تا حد زیادی جبران می شود.

"به

به رنگ مخصوص برای چوب پلاست نیاز داریم؟

در جواب این سوال باید بگوییم خیر برخلاف سایر مواد مثل پلای وود (Plywood)، ام دی اف (MDF)، اچ پی ال (HPL)، چوب طبیعی و غیره، چوب پلاست نیازی به محافظت از سطح ندارد و به سادگی آسیب نمی بیند بنابراین در هزینه های پوشش سطح، کارگری و زمان صرفه جویی می شود و همچنین رنگ کاری دیگر معنایی ندارد.

چوب پلاستیک در برابر آتش سوزی مقاوم است؟

بله درست متوجه شدید درباره مقاومت این محصول در برابر آتش سوزی صحبت میکنیم این محصول به خودی خود ضد حریق نیست اما معمولا محصولی با کیفیت است که دارای خاصیت ضد حریق می باشد چوب پلاست از شعله ور شدن آتش جلوگیری می کند و خود باعث تشدید آتش نمی شود. از آن جایی که بخش قابل توجهی از کامپوزیت چوب پلاست از پلاستیک ساخته شده است به طور طبیعی میل به آتش سوزی به هنگام حریق در این محصول بالاست. ولی به واسطه مواد افزودنی و استانداردهایی که برای این محصول تعریف شده است این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است در نتیجه شما با محصول نهایی رو به رو هستید که به راحتی آتش نمیگیرد.

با ابزارهای نجاری با چوب پلاستیک کار کنیم؟
با ابزارهای نجاری با چوب پلاستیک کار کنیم؟

با ابزارهای نجاری با چوب پلاستیک کار کنیم؟

بله پاسخ مثبت است شما با یک محصول باکیفیت رو به رو هستید چوب پلاستیک را می توان به سادگی با ابزارآلات متداول نجاری برای برش، سوراخ کاری، میخ کوبی و سنباده کاری کرد و از این جهت مشکلی وجود نخواهد داشت.

چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک
چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک

مزایای چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست یا به اختصار (wpc) ویژگی های منحصر به فردی زیادی دارد که همین موارد باعث شده تا استفاده از آن در جای خود بسیار مفید، کمک و زیبا کننده باشد. از جمله این خواص چوب پلاست می توان به موارد زیر اشاره کنیم چوب پلاستیک محصولیست که مزایای بسیاری نسبت به چوب طبیعی و غیره مورد استفاده در این زمینه را دارد در ادامه همراه باشید با معرفی برخی از این ویژگی ها:

  • مقاومت در برابر رطوبت هوا
  • مقاومت در برابر قارچ و کپک های احتمالی
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی و شکستگی
  • مقاومت در برابر موریانه ها و حشرات موذی
  • دوستدار محیط زیست قابل بازیافت و ایمن
  • قابلیت بازیابی و بازیافت برای تولید مجدد
  • قابلیت شستشو با مواد شوینده عادی
  • امکان مقاومت در برابر اسیدهای موجود
  • عایق صدا و حرارت خوب
  • خاصیت آنتی باکتریال بالا
  • امکان مقاومت در برابر خط و خش روی آن
  • امکان مقاومت در برابر آتش سوزی و شعله ور شدن
  • مقاومت در برابر لغزش
  • امکان مقاومت در برابر اشعه یو وی (UV) و نور مستقیم خورشید
  • سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف کشور
  • بدون نیاز به پوشش رنگ دارای رنگ های خاصو جذاب
  • دارای عمر مفید حدود 30 سال

نکته حائز اهمیت در رابطه با این محصول این است که تمامی تولید کنندگان و برندهای موجود چوب پلاست لزوما تمام این استانداردها و کیفیت لازم را رعایت نمیکنند پس پیشنهاد میکنیم قبل از خرید و در هنگام خرید به این موضوع توجه داشت و با درخواست از فروشنده وجود آیتم های بالا را در محصول بررسی کنید.

"معایب

معایب چوب پلاست چیست؟

در رابطه با این محصول معایب زیادی پیدا نخواهید کرد اما ما بر حسب تجربه مواردی که شایع هستند را برای شما اورده ایم از جمله معایب چوب پلاستیک این است که مثل چوب خالص و طبیعی نیست و آن حسی که چوب به عنوان یک موجود زنده دارد و به اطراف خود القا می کند را ندارد البته زیبایی که این محصول دارد را نیز چوب طبیعی ندارد البته در این محصول رگه های طبیعی که در چوب وجود دارد نیز یافت نمی شود.

هم چوب پلاست نسبت به چوب در برابر تغییرات دمایی زیاد کمی ضعف دارد و اگر محصول با کیفیت لازم ساخته نشده باشد می تواند بعدا اشکالاتی ایجاد کند.

خواص فیزیکی چوب پلاست

به دلیل ساختار ذاتی چوب پلاست که از چوب و پلاستیک ساخته شده است، جذب آب در آن بسیار کم است و همین موضوع باعث شده تا وقتی در معرض محیط های آبی قرار بگیرد تورم و باد کردگی ایجاد نشود. به همین دلیل این خاصیت از چوب پلاست آن را محصولی پرکاربرد در محیط های در معرض آب و رطوبت مثل حمام، دستشویی و آشپزخانه تبدیل میکند. هم چنین چوب پلاست انعطاف پذیری بالایی دارد و دوام آن مثال زدنی است.

"خواص

خواص مکانیکی چوب پلاست

در این بخش برخی از خواص مکانیکی مهم مربوط به چوب پلاست را برسی میکنیم.

مقاومت برشی: حدود ۲۷ مگاپاسکال

مقاومت خمشی: حدود ۴۰ مگاپاسکال

به همین دلیل می توانیم بگوییم چوب پلاستیک مقاومت خوبی در حوزه های مختلف دارا می باشد. وودپلاستیک یا چوب پلاست همچنین مقاومت خزشی خوبی دارد و استفاده از مواد جفت کننده (coupling agents) در طی ساخت آن نیز به بهتر چسبیده شدن آن به چسب ها کمک می کند. از آنجایی که چوب پلاستیک آب را جذب نمی کند در برابر ترک خوردگی هم مقاوم است. صفحات چوب پلاستیک امروزه به خاطر مقاومت در برابر جذب آب در کنار استخرهای شنا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مدول الاستیسیته پایین:

محصول چوب پلاست مدول الاستیسیته بسیار پایینی دارد که در حدود یک دهم چوب می باشد. به همین دلیل این محصول می توانند به شکل ها و فرم های مختلفی درآید که این موضوع انعطاف بالایی به هنگام طراحی محصولات با چوب پلاست به دست شما می دهد. این موضوع به خاطر وجود محتوی و درصد بالای پلاستیک در درون چوب پلاست است که از مزیت های این محصول حساب می شود.

به طور کلی چوب پلاستیک مقاومت تنشی و ممان اینرسی بالا و مدول الاستیسیته پایینی دارد و از این رو می توانند به عنوان یک متریال عالی در جای مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

"کاربردهای

کاربردهای چوب پلاست چیست؟ 

ویژگی و خواصی که در بالا به آن ها اشاره کردیم همگی باعث شده اند تا از چوب پلاستیک در موارد مختلف و متنوعی استفاده شود این محصول امروزه به عنوان یک متریال شناخته شده و پرکاربرد در صنایع مورد استفاده قرار گیرد و روز به روز به استفاده کنندگان از آن نیز افزوده می شود.

از موارد کاربرد و استفاده چوب پلاست (wood plastic ) می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • کفپوش چوب پلاست
    • در نمای ساختمان
    • دیوارپوش های چوب پلاست
    • پرگولا چوب پلاستیک
    • آلاچیق چوب پلاست
    • نرده چوب پلاست
    • گلدان های چوب پلاست
    • نیمکت چوب پلاست
    • سقف کاذب چوب پلاست
    • پارتیشن چوب پلاست
    • لوور چوب پلاست
    • چارچوب های چوب پلاست

"کفپوش

کفپوش

پر کاربردترین استفاده چوب پلاست مصرف آن به عنوان کف پوش می باشد. به خصوص در روف گاردن و محوطه دور استخر.

برای استفاده چوب پلاست به عنوان کف پوش ابتدا باید روی یک سطح صاف بر خلاف جهتی که قرار هست چوب پلاست نصب شود. با قوطی آهن 40 * 40 شاسی کشی آهنی به فواصل 25 سانتیمتر انجام شود. و بعد از زدن ضد زنگ بر روی آن پروفیل های چوب پلاست با بست T روی آهن پیچ می شوند.

در نهایت بست T بین هر دو شاخه 5 میلیمتر فاصله ایجاد می کند. که این فاصله به متریال چوب پلاست جای ابساط و انقباض می دهد. و از تاب برداشتن و شکم دادن محصول جلوگیری می کند. و همچنین اگر برف و باران بیاید و یا آب روی متریال ریخته شود به راحتی از بین این فاصله عبور می کند. و با توجه به شیب بندی به سمت کف شور هدایت می شود و مشکلی به وجود نمی آید.

کفپوش های چوب پلاستیک یکی از چشمگیر ترین و جذاب ترین المان های کاربردی از این نوع محصول هستند که می توانند فضای متفاوت و جذابی را برای انواع مکانهای مختلف ایجاد کنند از این محصول میتوان در بالکن، مراکز خرید، رستوران ها و کافی شاپ ها و انواع اسکله، استخر، بام استفاده کرد.

این محصول از عناصری به شمار می آید که در طراحی های روز دنیا کاربرد بسیار دارد مزایای بسیاری برای کفپوش چوب پلاستیک وجود دارد که یکی از مهمترین آنها حفظ ظاهر محصول با توجه به تردد بالا در محیط های پر رفت و آمد است بنابراین می توانیم بگوییم این کفپوش ها برای مسیرها و محیط‌های شلوغ بسیار مناسب هستند و می‌تواند مقاومت بسیار خوبی در برابر این موارد نشان بدهند از همین رو برای مکانهای تجاری، اداری و عمومی به راحتی قابل استفاده اند.

این محصول به شما این امکان را می‌دهد که فضای بیرونی را تغییر دهید و محیط گرم و صمیمی ایجاد کنید آن ها را می توانید در پشت‌بام‌، حیاط، دور استخر، بالکن‌و موارد دیگر استفاده کنید کفپوش های چوب پلاستیک بسیار با کیفیت هستند و عمر بالایی دارند.

یکی از نکاتی که در هنگام استفاده از کفپوش چوب پلاستیک باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اکثر این نوع از کفپوش ها معمولا خیلی زود درخشندگی و شفافیت اولیه خود را از دست می دهند که برای حصول شفافیت اولیه باید مجددا با آب و مواد شوینده تمیز گردد. البته در انواع با کیفیت چوب پلاست این موضوع کمتر مشاهده می شود.

همان طور که اشاره کردیم کفپوش ها باید مقاومت خوبی در برابر خورشید و اشعه یو وی (UV) داشته باشند تا در اثر گذر زمان و تابش نور آفتاب دچار فرسودگی و آسیب نشود. از همین رو انتخاب کفپوش های چوب پلاستیک که مقاومت خوبی در برابر اشعه UV دارند می تواند یک گزینه ایده آل برای این منظور باشد.

همچنین از موارد استفاده چوب پلاستیک می توان در کف بالکن ها، کف تراس ها، کف روف گاردن و حتی اسکله ها اشاره کرد. استفاده از کف بالکن، کف تراس و کف روف گاردن چوب پلاست از آن جهت اهمیت دارد که مثل فضای باز در معرض آب، باد، آفتاب و تغییرات دمایی هستند.

استفاده از کفپوش های wpc علاوه بر منازل در پروژه های شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال کف پوش چوب پلاست پل طبیعت تهران از جمله نمونه های معروف کاربرد این متریال در پروژه های شهری می باشد.

"نمای

نمای ساختمان

دیوارپوش یا نمای چوب پلاست یکی از المان های نوین در معماری است و همانطور که از نام آن مشخص است پوششی مناسب برای دیوار است که از آن می‌توان روی دیوارهای مکان‌های مختلف از جمله ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها، مراکز خرید، فضای تجاری و اداری و مواردی از این دست استفاده کرد تا فضای متفاوت و بسیار زیبا ایجاد کند.

دیوارپوش ها با محصولات متنوعی قابل اجرا هستند و یکی از پرطرفدارترین مدل آنها دیوار پوشهای چوبی یا چوب پلاست است در واقع دیوارپوش یکی از عناصر مهم در معماری داخلی جهت پوشاندن دیوار بوده که جلوه ای بسیار مدرن و خاص به فضای شما می دهد برای اینکه بتوانید این المان را به خوبی و درست انتخاب کنید قبل از هر کاری باید با محصولی که قرار است برای شما روی دیوار کار شود آشنا شوید تا بتوانید متناسب با فضای خود متریال درست را انتخاب کنید توجه به رنگ بندی باعث ایجاد هارمونی با سایر عناصر موجود در محیط شما شده و می‌توانند در جذابیت و زیباتر شدن محیط نقش بسزایی داشته باشد ضمن اینکه استفاده از متریال مقاوم و مستحکم برای دیوارپوش موجب افزایش طول عمر و دوام بیشتر خواهد شد.

شما می‌توانید از این المان برای مکانهایی مانند فضاهای تجاری، اداری، مراکز خرید، فروشگاه ها، سالن های بزرگ، رستوران، کافی شاپ ها، ورودی ساختمان ها و انواع مختلف نماهای بیرونی و داخلی استفاده کنید در نظر داشته باشید که استفاده این محصول در کنار کف پوشها ، سقف کاذب و فلاور باکس و نرده های این جنس می تواند بسیار جذاب باشد.

چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک
چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک

دیوارپوش

استفاده از دیوارپوش های چوبی در اماکن و فضاهای مختلف از جمله داخل ساختمان، رستوران ها، کافی شاپ ها، مراکز تجاری، اداری و غیره کاربرد فراوان و زیبایی بسیاری دارد. امروزه نیز با وجود متریال مقاومی مانند چوب پلاست (وودپلاست) این ماده نیز به گزینه های قابل اجرا برای دیوارپوش اضافه شده است.

"پرگولا

پرگولا

پرگولا در مجموعه طرح‌ های سقف باز و ساختار های تیر و ستونی طبقه‌ بندی می‌ شود. وجود اغلب چهار ستون برای نگهداری سقف ساخته شده از اجزای دو طرفه (متقاطع)، لزوم اجرای این نوع آلاچیق است. به طور کلی، این مفهوم به معنای ستون‌ هایی است که از یک سقف شبکه بندی شده پشتیبانی می کند. این سقف شبکه‌ ای ممکن است باز یا پوشانده باشد. اما اغلب باز تعریف می‌ شود.

این ساختار به عنوان سر پناه برای کاربری همانند فضای نشیمن و غذا خوری بسیار محبوب هستند. طراحی سقف باز باعث می‌ شود آشپزی در فضای باز، آسان و بی‌ خطر باشد و منظره‌ای پویا از طریق پیوند فضای خصوصی با محیط اطراف ایجاد شود. پرگولا سایه و فضای مشخصی را برای آرامش و فراهم کردن اجتماعات با دوستان و خانواده ایجاد می‌ کند.

آلاچیق

زندگی کردن در شهر با چالش های آن سبب پایین آمدن روحیه افراد شده. گاهی لازم هست به مکانی دنج و آرام برویم تا حتی برای دقایقی دور از حال و هوای کسل کننده شهری باشیم. و در کنار بهترین افراد زندگیمان لحضات خوشی را تجربه کنیم. بهترین مکان برای خوش گذرانی زیر آلاچیق هست. آلاچیق با فضای صمیمی و حالت قدیمی ای که دارد میتوانید زیر آن گاهی فارق از هر گونه دغدغه شهری و چالش به آرامش و ریلکس کردن خود بپردازید.

همه ی افرادی که در این دهه زندگی میکنند تنها یک حسرت دارند. آن هم این است که دیگر جای ترغیب کننده ای نیست که جمع صمیمی و خندان خانواده و دوستانم را کنار هم مثل قدیم جمع کنم. اگر شما هم این حسرت و افسوس را در دل خود دارید پیشنهاد ما استفاده از آلاچیق در خانه ویلایی و آپارتمانتان هست.

آلاچیـق های چوب پلاست، علاوه بر آنکه می توانند به عنوان یک سرپناه در هوای باز و شرایط جوی مختلف شما را از باران، برف و نور آفتاب مصون بدارند. زیبایی دو چندانی به محیط تفریحی شما می دهند. این سازه‌ها معمولاً دارای گنبد هستند و اطرافشان باز است. آلاچیق با نام های دیگری مانند کلاه ‌فرنگی یا تارَم نیز شناخته می شود. امروزه واژه آلاچیق که واژه‌ای ترکمنی است در بین عموم رواج یافته است. همچنین کلمه آلاچیق به زبان انگلیسی Gazebo گفته می شود. در کشورهای غربی آلاچیق‌ها بیشتردر سده نوزدهم در باغ‌ ثروتمندان دیده می‌شد. و معمولاً در اطراف آن‌ها گل‌کاری انجام می‌گرفت. امروزه بیشترین کاربرد آلاچیق در باغ‌، پارک‌، ویلا، حیاط، رستوران، باغچه و روف گاردن می باشد.

"نرده

نرده

نرده چوب پلاست به نرده چوبی نیز معروف است امروزه یکی از پر کاربردترین محصولات دکوراسیونی داخلی و طراحی فضای باز هم‌این نرده چوب پلاستیک است همانطور که مشخص است نرده های چوب پلاستیک بسیار مرغوب تر از چوب هستند کیفیت بهتری دارند و دوام شان بالاتر است، ویژگی های چوب و پلاستیک به صورت همزمان در این محصول به کار رفته که آن را یک محصول عالی برای نرده تبدیل کرده است یکی از ویژگی های این محصول طول عمر بالای آن است با توجه به این مزیت پس از سالها به شکل اولیه باقی می ماند و تغییر شکل نمی دهد، این نرده بسیار شبیه چوب است و می‌تواند به راحتی با انواع محیطهای چوبی تطبیق پذیرد، از این محصول پر کاربرد می توان جهت حصار کشی باغ و باغچه، تعیین محدوده ویلا یا منزل مسکونی، طراحی فضای بیرونی آپارتمان و همچنین در داخل آپارتمان نیز استفاده کرد.

"گلدان

گلدان

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که پرسش فلاورباکس چیست را در ذهن خود دارید. قبل از هر چیزی باید بدانید که فضای سبز یکی از انواع متنوع مبلمان شهری است که عمدتاً به عنوان یکی از المان‌های طراحی فضای سبز به کار برده می‌شود. فلاور باکس یا جعبه گل در واقع محفظه‌ای تو خالی است. که یا در داخل خاک قرار داده می‌شود. یا به شیوه‌های مختلفی در فضاهای سبز اجرا می‌شود. از فضای خالی آن برای پرورش گل و گیاهان استفاده می‌کنند. فلاور باکس‌ها امروزه با توجه به کمبود فضای لازم برای ایجاد فضاهای سبز‌ها گزینه بسیار مناسبی برای جایگزینی باغچه‌ها هستند.

بهتر است بگوییم یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با فلاور باکس ها وجود دارد اندازه و سایز آنهاست زیرا سایز گیاهان مختلف است و ریشه آنها نیز حجم کم و زیاد تری دارد. گلدان باید مناسب با نوع گیاه باشد و به همین دلیل باید فضای کافی برای قرارگیری گیاه را داشته باشد یک اشتباه بسیار رایج در خرید فلاور باکس ها این است که به گلدان گیاه توجه نمی کنیم در صورتی که باکس کاشت جدید باید حداقل یک سایز بزرگتر از گلدان گیاهی که میخرید باشد همچنین جدا از اندازه‌ با توجه به رشد افقی و عمودی ریشه نیز در انتخاب باکس مناسب بسیار باید دقت کنید.

گزینه دیگری که به آن می پردازیم رنگ است فلاورباکس از نظر طراحی شامل رنگ بافت جنس و شکل هستند انتخاب اولیه بیشتر آنها بر اساس رنگ و شکل انجام می‌پذیرد داشتن برنامه فکری و طراحی ذهنی در انتخاب رنگ بسیار پر اهمیت است رنگ بهتر است از تک رنگ یا مجموعه ای از پالت های رنگی هماهنگ باشد استفاده از رنگ های متضاد رنگین کمانی و یا رنگهای بسیار تند برای طرح‌های خاص و ساختارشکن و البته محیط هایی که مناسب کودکان کاربرد بیشتری دارد با توجه به این گزینه را باید در انتخاب رنگ ها دقت کنید و رنگ مناسب برای شرایط مناسب را انتخاب کنید.

"نیمکت

نیمکت

هر شـهری با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خود، از حس و حال و هویت منحصر به فردی برخوردار است که با توجه به جمعیت ساکن در آن و نیاز شهروندانش مزین به مبلمان شهری خاص خود می باشد.

مبلمان شهری به وسایل ، نماد ها ، اشیا و بناهای خاصی که در سطح شهر و فضاهای عمومی برای زیباسازی و رفع نیازهای روزمره شهروندان نصب می گردد ، گفته می شود.

نقش اصلی مبلمان شهری در سطح خیابان‌ها و فضاهای شـهری ایجاد مکان هایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شـهری مطلوب، باشد.

مبلمان شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام، از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می‌دارد و آینه‌ای از فرهنگ شهر است که خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان‌ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با طراحی درست و مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکان یابی مناسب، می توانند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت آنها نقش موثری را ایفا کنند.

سقف کاذب

از جمله کاربردهای جدید چوب پلاستیک را می توان در ایجاد سقف کاذب با چوب پلاست دانست. استفاده از سقف کاذب چوب پلاست در مراکز عمومی و تفریحی مانند رستوران ها، کافه ها، مراکز خرید و تفریحی می تواند به عنوان یک گزینه ایده آل و جذاب مورد توجه قرار بگیرد.

پارتیشن

پارتیشن ها معمولا برای جداسازی و قسمت بندی بخش های مختلف یک فضا مورد استفاده قرار می گیرند. پارتیشن های چوب پلاست از جمله محصولات تولیدی حاصله از کامپوزیت چوب پلاستیک (wpc) است که می تواند برای پارتیشن بندی فضای ادارات، مراکز آموزشی و غیره مورد استفاده قرار گیرند.

"لوور

لوور

لوور سقفی (Louvre) که یک لغت ذاتاً فرانسوی می باشد معمولاً به عنوان سایه بان در زبان فارسی نامیده می شود. لوور بیشتر برای شکستن شدت نور خورشید و کاهش گرمای آن در مناطق گرم استفاده می شود.

لوور سقفی محصولی است که نصب سریع و آسانی دارد. و معمولاً در فروشگاه ها و مراکز تجاری با سقف های بلند از آن استفاده می شود که با توجه به نوع بست فنری آن این امکان را به مصرف کننده می دهد که بتواند هر زمان که نیاز بود بدون آسیب راندن به سایر قسمت ها ، فقط شاخه ای را که مورد نیاز است باز کند تا بتواند به راحتی به تاسیسات نظیر سیستم اتفای حریق، نورپردازی، دوربین مداربسته و … دسترسی پیدا کند.

فرآیند تولید چوب پلاست

چوب پلاستیک را می توان به روش های مختلفی تولید کرد که از جمله این روش ها را در زیر آورده ایم:

  • تولید به روش اکستروژن (Extrusion)
  • تولید به روش قالب گیری تزریقی (Injection Molding)
  • تولید به روش قالب گیری فشاری (Compression Molding)
  • تولید به روش قالب گیری صفحه ای (Plate Molding)
  • تولید به روش پالتروژن (Pultrusion)
  • تولید به روش تف جوشی لیزری (laser Sintering)
  • تولید به روش مدلسازی مقدار ماده سوختنی (Fused Layer Modeling)

از بین روش های معرفی شده دو روش آخر روش های جدیدی محسوب می شوند که به تازگی در جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. اما متداول ترین روش تولید چوب پلاست، تولید چوب پلاست به روش اکستروژن (Extrusion) است.

تولید به روش اکستروژن:

در این روش تولیدی دستگاه اکسترودر (Extruder) بخش عمده تولید چوب پلاست به حساب می آید. هدف اصلی این دستگاه ذوب کردن پلیمرها یا همان ترموپلاستیک ها و ترکیب کردن آن ها با چوب و مواد افزودنی در فرآیند است که اصطلاحا به آن کامپاندینگ (Compounding) می گویند.

شیوه کار در روش به این صورت است که مواد اولیه در ابتدا با هم ترکیب شده و با عبور از دستگاه اکسترودر و قالب های مخصوص آن به صورت پروفیل های چوب پلاست از دستگاه خارج می شود. در مرحله بعد نوبت به خنک سازی و شستشو پروفیل ها با آب و جریان هوا می رسد که در این مرحله پروفیل ها به ابعاد و اندازه های مختلف مورد نیاز برش کاری می شوند تا مطابق نیاز مشتریان درآیند.

به طور کلی چهار نوع اصلی از سیستم های اکستروژن وجود دارد:

  • تک ماردون یا تک پیچ (Single Screw)
  • دو ماردون با چرخش هم جهت (Co-rotating Twin Screw)
  • دو ماردون با چرخش خلاف جهت (Counter-rotating Twin Screw)
  • سیستم وودترودر (Woodtruder)

"مواد

مواد افزودنی در چوب پلاستیک؟

تولید چوب پلاست یک فرآیند سخت است. عمده مشکلات آن وابسته به مشکلات به هم چسبندگی است که به دلیل عدم سازگاری بین چوب و پلاستیک ایجاد می شود. هم چنین مشکلات ناشی از افزایش دما و فشار در اکسترودر از دیگر مشکلات تولید این محصول است.  به همین دلیل استفاده از افزودنی های مختلف در فرمولاسیون چوب پلاست می تواند باعث بهبود خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی کامپوزیت چوب پلاستیک شود و استفاده از آن را در صنایع مختلف بیشتر از قبل کند.

مواد افزودنی جزعی نسبتا مهم در ساخت کامپوزیت های چوب پلاستیک هستند که به دلایل مختلفی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. انواع مواد افزودنی به چوب پلاست وجود دارد که عبارتند از روان کننده ها، افزودنی های کنترل تغییر شکل، عوامل جفت کننده، تثبیت کننده ها، پر کننده ها، افزودنی های کاهش دانسیته، بیو اسیدها، رنگ دهنده ها، افزودنی های ظاهری محصول، کندسوز کننده ها، و کاهش دهنده های دود.

همچنین یکی از بزرگ ترین مشکلات در ساخت چوب پلاستیک، عدم تماس و برهمکنش مناسب بین پر کننده چوب آب دوست و شبکه پلیمری آب گریز است که منجر به چسبندگی ضعیف و خواص کاهش یافته می شود. به طور کلی قدرت چسبندگی بین دو ماده به مکانیزمی که در سطح تماس رخ می دهد مرتبط است. در سیستم wpc این مکانیزم از نوع نیروهای پراکندگی است و بنابراین انرژی سطوح مواد اثرگذار است و مقدار انرژی تماس بین دو سطح میزان چسبندگی را تعیین می کند.

یکی از مهم ترین افزودنی های مورد استفاده در تولید چوب پلاستیک عوامل جفت کننده (Coupling agents) نام دارد. استفاده از پلیمر پیوندی انیدرید مالئیک در چوب پلاستیک های پایه پلی الفین یکی از راه های متداول برای اثرگذاری بر برهمکنش سطح تماس و تقویت چسبندگی شبکه فیبری است.

پلی الفین های مالئیکه در حال حاضر اصلی ترین عامل جفت کننده در تولیدات چوب پلاستیک تجاری محسوب می شود. تولید کنندگان چوب پلاست معمولا از ۱ تا ۵ درصد وزنی پلی الفین های مالئیکه به عنوان عامل جفت کننده در فرمولاسیون خود استفاده می کنند.

در مطالعاتی که به تاثیر مقدار روان کننده ها بر فرآیند و خواص کامپوزیت های چوب و پلی اتیلن های با دانسیته بالا (HDPE) انجام شد بود به این نتیجه رسیدند که با افزایش مقدار روان کننده، ویسکوزیته ظاهری کاهش می یابد (منبع). مقدار بهینه فیبر چوب، پلی اتیلن با دانسیته بالا (HDPE)، پلی اتیلن انیدرید مالئیک (MAPE)، و روان کننده می تواند به واسطه کاهش ویسکوزیته و حفظ خواص مکانیکی و نرمی سطح باعث سهولت فرآیند شود. از بین انواع روان کننده ها، روان کننده های استری می تواند باعث پراکندگی بهتر ذرات شود و روان سازی بیرونی خوبی ایجاد کند.

بیو اسیدها نیز به دلیل کنترل و کاهش رشد قارچ در چوب پلاستیک اضافه می شوند. در مطالعه ای از بیو اسید روی و بیو اسید نقره برای مقایسه میزان تاثیر در جلوگیری از رشد قارچ استفاده شد و نتیجه نشان داد که بیو اسید نقره تاثیری در جلوگیری از رشد قارچ ندارد ولی بیو اسید روی در جلوگیری از رشد قارچ اثرگذار است. در مطالعه ای دیگر مشخص شد که بورات سدیم/کلیسیم به شکل قابل توجه ای بهتر از بورات روی در جلوگیری از رشد قارچ در چوب پلاست اثرگذار است.

همان طور که می دانید اشعه فرابنفش یا UV خورشید می تواند باعث از بین بردن رنگ و تضعیف قدرت مکانیکی چوب پلاستیک شود. برای رفع این مشکل و ایجاد دوام بیشتر از تثبیت کننده هایی نظیر تثبیت کننده های نور آمین ممانعت شده (HALS) و جاذب های فرابنفش (UVA) در کامپوزیت چوب پلاستیک استفاده می شود. تثبیت کننده های نور آمین ممانعت شده دی استر با از بین بردن رادیکال های آزاد تولید شده توسط اشعه فرابنفش، باعث تثبیت رنگ چوب پلاست می شود. هر چقدر وزن مولکولی دی استرها بالاتر باشد، در کامپوزیت ثبات بیشتری خواهد داشت. نتایج مطالعات نشان می دهد که تثبیت کننده های اشعه فرابنفش باعث کاهش تخریب نوری چوب پلاستیک می شود.

کامپوزیت های چوب پلاستیک فومی شده خواص جالب توجه ای نظیر وزن و هزینه کاهش یافته، نسبت قدرت به وزن بیشتر، و شفافیت سطح بالاتر (سطح و گوشه های شفاف تر) دارند. در مطالعه ای از سه عامل فومی کننده شیمیایی (گرماگیر، گرمازا، و گرماگیر/گرمازا) برای افزودن به ترکیب فیبر چوب و گرانول های پلی پروپیلن استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل فومی کننده گرمازا بهترین گزینه برای ایجاد فوم در چوب پلاستیک بوده است.

یکی از نقاط ضعف اصلی چوب پلاستیک قابلیت اشتعال بالای آن است. بنابراین بهبود مقاومت آن در برابر شعله می تواند باعث توسعه استفاده از آن در مصارف دیگر خواهد شد. مقاومت در برابر آتش در چوب پلاستیک ها اهمیت بالایی دارد چرا که از این ماده در مصارف ساختمانی و وسایل تولیدی استفاده می شود. برای درک بهتر رفتار کندسوز کننده ها در عملکرد کامپوزیت چوب پلاستیک، پنج سیستم کندسوز کننده (دی کربوفرومدیفنیل اکسید، منیزیم هیدروکسید، بورات روی، ملامین فسفات، و آمونیوم پلی فسفات) مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی این پنچ عامل باعث بهبود عملکرد چوب پلاست در برابر آتش سوزی شدند. نکته جالب توجه اینجاست که اضافه کردن آرد چوب به تنهایی نیز باعث بهبود عملکرد مقاومت در برابر آتش سوزی چوب پلاستیک گردید.

"استانداردهای

استانداردهای ساخت چوب پلاست

همان طور که میدانید منظور از استاندارد یکسری دستورالعمل و آزمایش است که با پیروی از آن می توان محصولی در کلاس جهانی داشته باشیم. استانداردها دو نوع هستند: یک نوع استانداردهای بین المللی که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و معتبرند و دیگری استانداردهای ملی که مختص هر کشور است. اما برای تولید چوب پلاست استانداردهای خارجی متعددی وجود دارد که هریک به منظوری مورد استفاده قرار می گیرند. سازمان استاندار ایران هم یک استاندارد ملی تحت عنوان استاندارد ملی ایران به شماره ۱۹۹۰۵ وضع نموده است که اجرا و پیروی از آن برای تولیدکنندگان داخلی چوب پلاستیک الزامی نیست ولی داشتن این استاندارد یک مزیت به حساب می آید.

از استانداردهای تولید چوب پلاستیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت نسبت به آتش سوزی
  • مقاومت نسبت به سایش
  • مقاومت نسبت به لغزش
  • مقاومت خمشی
  • مقاومت فشاری
  • مقاومت به سایش
  • کنترل ابعاد و اندازه ها
  • کنترل دانسیته
  • کنترل میزان رطوبت
  • مقاومت در برابر آب جوش
  • مقاومت در برابر تغییر شکل حرارتی
  • مقاومت نسبت به کهنه شدن
  • مقاومت نسبت به پوسیدگی
  • مقاومت نسبت به قارچ ها
  • مقاومت نسبت به مواد شیمیایی
  • مقاومت نسبت به موریانه ها و حشرات
  • مقاومت نسبت به اشعه فرابنفش (UV)
  • مقاومت در برابر تورم
  • مقاومت نسبت به ضربه
  • کنترل صافی سطح
  • و …

لیستی از استانداردهای چوب پلاستیک را می توانید در بخش زیر ببینید:

ASTM – ASTM D9 – ASTM D143 – ASTM D792 – ASTM D883 – ASTM D1037 – ASTM D1038 – ASTM D1413 – ASTM D1554 – ASTM D1761 – ASTM D1929 – ASTM D2017 – ASTM D2047 – ASTM D2394 – ASTM D2395 – ASTM D2481 – ASTM D2565 – ASTM D2915 – ASTM D3345 – ASTM D4000 – ASTM D4060 – ASTM D4092 – ASTM D4442 -ASTM D4495 – ASTM D4761 – ASTM D5379 – ASTM D5456 – ASTM D5764 – ASTM D6109 – ASTM D6341 – ASTM D6662 – ASTM E84 – ASTM E108 – ASTM E661 – ASTM E1354 – ASTM F1679 – ASTM G154 – EN 15534-1 – EN 1183-1 – ASTM D7031 – EN 317 – ASTM D703 – EN 15534-1 – ISO 11998 – EN 12667 – ISO 11359 – ASTM D696 – EN 13442.

تولید کنندگان بسته به سطح کیفی که مد نظر دارد می تواند از تعدادی از این استانداردها استفاده کرده تا محصولی با کیفیت تر و مرغوب تر نسبت به رقبا تولید کند.

"اجرت

اجرا و نصب چگونه است؟

برای نصب چوب پلاستیک قطعاً نیازمند زیر سازی خواهید بود. زیرسازی یا شاسی کشی با استفاده از پروفیل های فلزی‌( قوطی آهن 40×40 ) و یا پروفیل های مخصوص از جنس چوب پلاستیک انجام می‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشید اگر از پروفیل آهنی برای شاسی کشی استفاده می‌کنید حتماً آنها را توسط رنگ ( ضد زنگ ) پوشش دهید تا نسبت به زنگ زدگی و خوردگی مقاوم شوند.

با توجه به اهمیت زیرسازی در زیباسازی و استحکام کفپوش چوب پلاست لازم است هم جهت با نصب طولی پروفیل ها در محل طلاقی 2 پروفیل به صورت طولی ، قوطی های زیرسازی دوبل گردد که به صورت معمول برای هر 150 سانتی متر این عمل انجام می گیرد .

هنگام شاسی کشی باید به فاصله میان پروفیل ها دقت بسیاری کرد و این فاصله باید برای کفپوش آکس به آکس حداکثر 25 سانتیمتر و نما حداکثر 35 سانتیمتر باشد.

جهت نصب چوب پلاستیک برروی شبکه فلزی ، از بست های مخصوص (کلیپس یا بستT  ) استفاده می‌گردد که بوسیله پیچ به سطح زیرسازی جهت مهار متریال استفاده می‌شود.                       

برای هرگونه نصب پیچ ، حتماً محل مورد نظر با دریل سوراخ گردد و از ایجاد سوراخ بوسیله پیچ برروی سطح کار اجتناب گردد.

فاصله طولی بین پروفیل در هنگام نصب باید 3 میلیمتر باشد. پیچ های مورد استفاده می‌بایست از جنس گالوانیزه یا استیل با طول مناسب باشد.      

بعد از اتمام مراحل زیرسازی، پروفیل های هر منطقه برش داده شده و در جای خود قرار می‌گیرند.این پروفیل ها توسط بست هایی به نام کلیپس بر روی زیرسازی محکم می‌شوند. این کلیپس ها باعث می‌شوند که هر پروفیلی را در آینده براحتی از محل خود بتوان جا به جا کرد. کلیپس ها به دو شکل پلیمری و فلزی موجود هستند که باعث فیکس شدن پروفیل و تنظیم فاصله بین پروفیل ها می‌شوند.

در هنگام نصب پروفیل ها رعایت فاصله عرضی و طولی بین هر پروفیل مهم است. حداکثر فاصله عرضی بین هر پروفیل چوب پلاستیک که کنار هم قرار میگیرد، 6 میل است. حداکثر فاصله طولی از راس بین هر پروفیل نیز 3 تا 6 میل است. این فواصل برای کنترل انبساط طولی و عرضی پروفیل ها در آب و هوای مختلف است.

شیب کف زیرسازی باید حدوداً یک درصد باشد (جهت هدایت آب جاری)

قوطی های فلزی باید در جهت شیب بستر نصب شوند تا آب جاری خارج شود.

خرید چوب پلاست

اگر قصد خرید یا سوال مهم درباره چوب پلاستیک دارید با مشاورین چوبین پلاست با شماره های همراه: 09912076620 09120893253 در ارتباط باشید.

چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک
چوب پلاست | عرضه کننده برتر پروفیل های چوب پلاستیک
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.