فلاورباکس

فلاورباکس

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که پرسش فلاورباکس چیست را در ذهن خود دارید. قبل از هر چیزی باید بدانید که فضای سبز یکی از انواع متنوع مبلمان شهری است که عمدتاً به عنوان یکی از المان‌های طراحی فضای سبز به کار برده می‌شود. فلاور باکس یا جعبه گل در واقع محفظه‌ای تو خالی است. که یا در داخل خاک قرار داده می‌شود. یا به شیوه‌های مختلفی در فضاهای سبز اجرا می‌شود. از فضای خالی آن برای پرورش گل و گیاهان استفاده می‌کنند. فلاور باکس‌ها امروزه با توجه به کمبود فضای لازم برای ایجاد فضاهای سبز‌ها گزینه بسیار مناسبی برای جایگزینی باغچه‌ها هستند.

***********

اگر قصد خرید یا سوالی در رابطه با چوب پلاست دارید با مشاورین چوبین پلاست با شماره های همراه: 09912076620 09120893253 در ارتباط باشید.

***********

فلاورباکس های چوب پلاست معمولاً با توجه به فضای در دسترس مشتری در محل ، آهنکشی و نصب می شوند. داخل آنها ورق گالوانیزه قرار داده می شود. یا برای صرفه جویی در هزینه اگر ابعاد آن استاندارد و روتین باشد، از گلدان پلاستیکی استفاده می شود.

نکات مهم در خرید فلاورباکس

استفاده از فلاور باکس ها یکی از اجزای اصلی در کنار محصولات چوب پلاست در روف گاردن و تراس گاردن ها می باشد استفاده از آنها در فضای سبز باعث ایجاد تنوع و البته بیشتر کردن جزئیات و بهبود طرح ظاهری محیط می شود در ادامه نکات مهم در خرید فلاورباکس را برسی خواهیم کرد.

مهم ترین نکته این است که فلاورباکس ها با چه متریالی ساخته شده اند این باکس ها برای کشت گیاهان مختلف کاربرد دارد از همین رو بهتر است متریال ساخته شده آن ها طرح و اندازه و البته وزن و مقاومت آنها را بررسی کنیم نکاتی مهم که بهتر است در لیست شما برای خرید فلاور باکس قرار بگیرد که در کنار ویژگی های ظاهری نیازهای تخصصی شما را نیز تامین کند.

انتخاب گیاه قبل از انتخاب فلاور باکس

برای اینکه بتوانید یک فلاور باکس خوب تهیه کنید بهتر است از قبل آن حتماً گیاه مورد نظر خود را انتخاب کنید این باکس ها بر اساس تم طراحی می شوند که بهتر است با گیاه شما همخوانی داشته باشد تا یک بستر عالی برای فضای سبز شما فراهم کند انتخاب گیاهان در طراحی اهمیت بیشتری دارد از همین‌رو انتخاب درست آنها می‌تواند در کنار یک فلاورباکس خوب طرحی بسیار عالی به محیط شما بدهد بهتر است قبل از انتخاب فلاورباکس گیاهان را انتخاب کنید تا دستتان در ترکیب بندی گونه‌های درختی، بوته ای و علفی باز باشد سپس با نوع گیاه اندازه و بافت آن نوع فلاورباکس و رنگ مورد نظرتان را تهیه کنید.

اندازه فلاور باکس

بهتر است بگوییم یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با فلاور باکس ها وجود دارد اندازه و سایز آنهاست زیرا سایز گیاهان مختلف است و ریشه آنها نیز حجم کم و زیاد تری دارد. گلدان باید مناسب با نوع گیاه باشد و به همین دلیل باید فضای کافی برای قرارگیری گیاه را داشته باشد یک اشتباه بسیار رایج در خرید فلاور باکس ها این است که به گلدان گیاه توجه نمی کنیم در صورتی که باکس کاشت جدید باید حداقل یک سایز بزرگتر از گلدان گیاهی که میخرید باشد همچنین جدا از اندازه‌ با توجه به رشد افقی و عمودی ریشه نیز در انتخاب باکس مناسب بسیار باید دقت کنید.

زهکشی مناسب باکس

بسیاری از گلدان و باکس های کشت سوراخی برای خروج آب ندارند این نوع از باکس ها اصلاً استاندارد نیستند و بهتر است که از خرید آنها اجتناب کنید این نوع از باکس ها بیشتر مانند گلدان های شاخه بریده برای نگهداری آب طراحی شده در صورتی که گیاهان کشت در خاک نباید در شرایط فرود در آب قرار بگیرد و خروج آب اضافی از خاک اهمیت کلیدی در سلامت گیاه شما دارد حتما به این نکته توجه کنید که فلاورباکسی که میخرید دارای سوراخ زهکش باشد تا بتواند از آن سوراخ برای خروج آب اضافی استفاده کرد.

البته به این نکته توجه کنید که اگر از قبل فلاورباکس تهیه کرده اید که سوراخ ندارد بهتر است به صورت متناوب و با حجمی بسیار کم گیاه خود را آبیاری کنید که کار بسیار دقیق است و اگر درست انجام نشود می تواند گیاه شما را از بین ببرد.

بعضی از انواع باکس ها نیز وجود دارند که سوراخی در آنها وجود ندارد اما در قسمت زیری فضای وجود دارد که آب اضافه در آن جمع می‌شود به این نوع باکس ها self irrigation می گویند که آب از محیط خاک خارج می‌شود در این محیط جمع می‌شود در نتیجه گیاه می‌تواند به مرور از این آب استفاده کند.

همچنین باکس های بلند با طول بالای دو متر علاوه بر زهکش نیاز به شیب بندی نیز دارد به این صورت که باکس به صورت شیب ملایم به سمت سوراخ زهکش باید ساخته شود تا آب اضافی در کف باقی نماند و به سمت زهکش حرکت کند البته این باکس ها عموماً به صورت ثابت در محل ساخته می‌شود و به صورت پیش ساخته موجود نیستند اما با توجه به این نکته بهتر است در هنگام اجرای این نوع باکس حتماً دقت کنید.

سینی تخلیه آب

یکی از نکاتی که بهتر است به آن دقت کنیم سینی تخلیه باکس زیر فلاور باکس است این سینی از پخش شدن آب اضافی و گل آلود در کف جلوگیری می کند و بهتر از همزمان با خرید باکس به فکر آن نیز باشید انتخاب جنس مناسب و البته سایز و رنگ از عوامل بسیار مهم در انتخاب سینی تخلیه آب برای گلدان هستند سینی یا زیر گلدانی به دلیل تجمع رطوبت می تواند گسترش بیماری‌های گیاهی را افزایش دهد با این وجود تنها زمانی باید از حذف آن استقبال کنید که باکس بر سطح خاک قرار دارد یا برنامه دیگری برای خروج آب هایی که از گلدان شما خارج می شود داشته باشید.

انتخاب زیر گلدانی مناسب در زیبایی طرح شما اثر منفی ندارد و توصیه می کنیم آن را حذف نکنید بعضی از انواع این باکس ها سیستمی دارند که آب خارجه از خاک درون آنها جمع شده و به مرور گیاه می‌تواند از آن استفاده کند اگر علاقه‌ای به خرید سینی زیر باکس ندارید از این نوع باکس ها استفاده کنید همچنین بین کف گلدان و زیر گلدانی باید فضای مناسبی برای خروج آب وجود داشته باشد این فضا گاهی با ایجاد سطح شیب‌دار یا قوس ایجاد می‌شود و گاهی نیز با ایجاد پایه در زیر فلاورباکس این کار قابل انجام است.

متریال استفاده شده برای ساخت

انتخاب جنس و رنگ یکی از نکات فنی و اساسی در انتخاب فلاورباکس مناسب می باشد که از نظر فنی شامل وزن مقاومت فیزیکی و طول عمر این محصول است وزن این محصول بر اساس نوع کاربرد میتواند سبک یا سنگین باشد مثلا باکس های استفاده شده در روف گاردن باکس‌های سبک هستند اما باکس های استفاده شده در سطح زمین وزن بیشتری دارند و بسته به نوع گیاهانی که در آنها کاشته می‌شود می‌تواند متفاوت باشد بعضی از این فلاور باکس برای کاشت درختان گلدانی نیز استفاده می‌شود که وزن نسبتا سنگینی دارند وزن سنگین آنها به دلیل ایستادگی آنها برای نگهداشتن گیاه است.

همچنین مقاومت فیزیکی نیز به معنای مقاومت دیواره های این محصول در برابر فشار جانبی خاک و البته ریشه گیاه است فشار جانبی بیشتر به وسیله خاک به دیواره ها باعث می‌شود اگر متریال خوبی استفاده نکرده باشید گلدان شما ترک برداشته یا به صورت کامل از بین برود البته در جنس های خوب این فلاور باکس ها از سازه های مقاوم کننده مانند میلگرد استفاده شده است.

و در آخر طول عمر نیز گزینه‌ای است که باید به آن دقت کنید تغییرات دمایی نور آفتاب خوردگی و رطوبت همه می‌توانند در طول عمر فلاورباکس شما تاثیر گذار باشد با توجه به محل زندگی اقلیمی محل زندگی تان باید متریال مناسبی را تهیه کنید مثلاً در مناطق پرباران باکس های چوبی طبیعی سریعتر پوشیده می شوند و باکسهای فلزی از نوع گالوانیزه گزینه های بهتری هستند در مناطق خشک در نیز باکس های چوبی بیشترین کاربرد را دارند و اگر می خواهید یک باکس با عمر طولانی در هر شرایطی داشته باشید بهتر است به فلاورباکس چوب پلاست روی بیاورید.

انتخاب رنگ مناسب

گزینه دیگری که به آن می پردازیم رنگ است فلاورباکس از نظر طراحی شامل رنگ بافت جنس و شکل هستند انتخاب اولیه بیشتر آنها بر اساس رنگ و شکل انجام می‌پذیرد داشتن برنامه فکری و طراحی ذهنی در انتخاب رنگ بسیار پر اهمیت است رنگ بهتر است از تک رنگ یا مجموعه ای از پالت های رنگی هماهنگ باشد استفاده از رنگ های متضاد رنگین کمانی و یا رنگهای بسیار تند برای طرح‌های خاص و ساختارشکن و البته محیط هایی که مناسب کودکان کاربرد بیشتری دارد با توجه به این گزینه را باید در انتخاب رنگ ها دقت کنید و رنگ مناسب برای شرایط مناسب را انتخاب کنید.

بافت استفاده شده در فلاور باکس ها

بافت و جنس هوشمندانه یکی از نکاتی که در انتخاب فلاورباکس باید به آن دقت کنید متریال های مختلفی در بازار وجود دارد که جنس آنها تا حد زیادی با هم متفاوت است بسیاری از باکس ها سفالی هستند و بسیاری دیگر نیز نمای فلزی دارند اما کامپوزیت های چوب پلاست در بین فلاور باکس ها از بهترین انواع آنها هستند متریالی بسیار بادوام دارند و کاربردشان در روف گاردن و موارد دیگر بسیار زیاد است.

انواع فلاور باکس ها

باکس ها انواع مختلفی دارند انواع چوبی، چوب پلاست، سفالی، سنگی، پلاستیکی, فلزی و بتنی از انواع مختلف آن هستند فلاور باکس های نرده ای از آن دست فلاورباکس هایی هستند که روی نرده ها برای تراس گاردن ها استفاده می شود همچنین ارتفاع این فلاور باکس ها با هم متفاوت است فلاور باکس فلزی کاربرد بیشتری در محیط هایی دارد که نیازی به دیزاین ندارند اما باکس های چوب پلاست طبیعی ترند و می‌توانند در محیط‌های شهری عمومی و حتی روف گاردن و تراس‌گاردن ها زیبایی بیشتری را به ما بدهند.

قیمت فلاور باکس

با توجه به انواع مختلف این فلاور باکس ها قیمت‌های متفاوتی برای آنها وجود دارد متریال ساخت نوع آن، اندازه، رنگ و همه این موارد از دست مواردی هستند که روی قیمت آنها تاثیر دارد اگر قصد خرید فلاورباکس را دارید می توانید با مشاورین چوبین پلاست تماس گرفته و از قیمت پایانی این محصول اطلاع کسب کنید.

نکته پایانی

استفاده از این فلاورباکس ها می تواند به محیط را بسیار زیباتر کند و به صورت صادقانه باید بگویم که هیچگونه معایبی ندارند اگر ابعاد و نوع آنها را به خوبی انتخاب کنید می توانید با قرار دادن آنها در موقعیت مناسب تلفیقی از هنر و علم معماری را به نمایش بگذارید در صورتی که قرار است از آنها برای روف گاردن استفاده کنید بهتر است از وزن های سبک آنها استفاده کنید در پایان امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم شما را با فلاور باکس ها بیشتر آشنا کرده باشیم.