گابیون چیست؟

گابیون چیست؟

به طور کلی گابیون یا تور سنگ قفسیست فلزی که درون آن با قلوه سنگ و قطعات مختلف به صورت خشکه چینی پر می شود همچنین در قدیم نیز از این تور سنگ ها استفاده های زیادی می شده است تور سنگ ها را به شکل سبد های استوانه ای شکل بدون کف می ساختند که از خاک پر بود و برای جان پناه از آن استفاده می‌شد به این کار سله اندازی نیز می‌گفتند سله واژه‌ای بود برگرفته از زنبیل و سبد های بسیار بزرگ که در قدیم استفاده های بسیار داشت همچنین تور سنگ ها در مهندسی عمران، راه سازی، امور نظامی و همچنین زیبایی باغ و باغچه کاربرد بسیار دارد.

همانطور که گفتیم گابیون قفسی ساخته شده از توری شیش ضلعی می باشد که تولید شده از مفتون گالوانیزه گرم است و به دلیل دوام و مقاومت زیادی که دارد می‌تواند به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد درون آن پر از قلوه سنگ و سایر انواع سنگ ها می شود و به صورت خشکه چینی بر روی هم مهار می شوند این تور های سنگی در عین مقاومت زیبایی بسیار خاصی دارند که از همین رو از آنها در بین محصولات چوب پلاست برای زیبایی و محوطه سازی استفاده میشود.

البته اینطور سنگ ها کاربرد های دیگری دارد یکی از کاربرد آنها دیوار نگهبان است در مهندسی عمران قفسه های توری را می گویند که درون آنها قلوه سنگ و قطعات مختلف سنگی پر شده است و از آن ها برای جلوگیری از ریزش دیواره های خاکی استفاده میشود.

***********

اگر قصد خرید یا سوالی در رابطه با چوب پلاست دارید با مشاورین چوبین پلاست با شماره های همراه: 09912076620 09120893253 در ارتباط باشید.

***********

جنبه تزیینی گابیون
جنبه تزیینی گابیون

جنبه تزیینی گابیون

از این تور سنگها در جنبه های تزئینی وزیبا سازی محیط نیز استفاده میشود قفسه‌های گابیون در اشکال مختلفی وجود دارد و انواع سنگهای مختلف در رنگ ها و اندازه های مختلف برای پر کردن آنها نیز وجود دارد از همین جهت جنبه تزیینی گابیون ها می تواند یکی از موارد بسیار عالی برای تزیین باغ، باغچه و البته محوطه‌سازی باشد گابیون ها از نظر اقتصادی در مصارف مختلف بسیار به صرفه هستند به همین دلیل است که محبوبیت زیادی دارند و در محوطه سازی از آنها استفاده می شود با توجه به کاربردهای مختلف آنها باید آنها را از جنبه های مختلفی از قبیل خصوصیات، شکل ظاهری، استحکام، طراحی و غیره مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید با بررسی این موارد.

کاربرد گابیون ها در موارد مختلف
کاربرد گابیون ها در موارد مختلف

کاربرد گابیون ها در موارد مختلف

همانطور که گفتیم گابیون کاربردهای مختلفی دارد از آنها در سدسازی، پوشش کف آبراه ها، موج‌شکن، مقاوم‌سازی بناهای سست، مهار دیوارهای سنگی و در جاده‌سازی نیز استفاده های بسیاری می شود از گابیون ها در ایجاد دیواره های محافظ برای سخره هایی که احتمال سقوط دارند نیز استفاده می شود.

نماسازی، مبلمان‌ شهری و موارد این چنینی نیز استفاده های دیگر گابیون هستند در ساخت و ساز ساختمان ها نیز کاربرد بسیاری دارند بیشتر از آن ها در ساختمان ها برای تزیین نمای خارجی استفاده میشود مبلمان شهری نیز یکی از مواردی است که گابیون در آن استفاده می شود احتمالاً شما نیز مبلمان های شهری را دیده اید که با استفاده از این روش ساخته شدند و عناصر تزئینی دیگری در زیبایی آنها نقش دارد.

مواد و مصالح امروزی
مواد و مصالح امروزی

مواد و مصالح امروزی

مواد و مصالح امروزی ترکیبی از تکنولوژی و البته مواد و مصالح قدیمی هستند که با شیوه های خاص در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد با پیشرفت تکنولوژی مصالح قدیمی با کمی فرآیند هوشمندانه تر نما و البته کاربرد بیشتری به ما می دهند گابیون نیز یکی از این نمونه های هوشمند آن است پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که ما از گابیون ها در اشکال مختلف استفاده کنیم به عنوان مثال به عکس زیر توجه کنید یک مجسمه با طرح قلوه سنگ خواهید دید که یک محصول بسیار هوشمندانه است.

مجسمه با طرح قلوه سنگ
مجسمه با طرح قلوه سنگ

واژه گابیون از کجا آمده است

گابیون از واژه ایتالیایی گرفته شده است به معنی قفسی بزرگ می باشد در واقع به قفسی بزرگ فلزی که درون آن ها با قلوه سنگ و سنگ های مختلف پر میشود گابیون میگویم.

مزایای استفاده از گابیون
مزایای استفاده از گابیون

مزایای استفاده از گابیون

گابیون ها از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند، کاربردهای بسیار زیادی در دنیا دارند، در بسیاری از موارد و زمینه های مختلف قابل استفاده هستند و داشتن نقش سازه ای و غیر سازه ای نیز از مزایای دیگر آن هاست.

این محصول طول عمری بسیار بالا دارد با توجه به گالوانیزه بودن توری این محصول این سازه در برابر رطوبت هوا و آب دچار خوردگی نمی شود و می تواند سال های زیادی برای ما کار کند

این محصول بسیار انعطاف پذیر است به همین خاطر می توان آن را در فرم های مختلفی بسازیم و اگر در زمین ناپایدار یا آب متحرک قرار داشته باشد میتواند بدون شکستگی تغییر شکل دهد.

گابیون با ساختار متخلخل دارای زهکشی بوده و به نصب زهکش نیاز ندارد.

این محصول سازگار با محیط زیست است و ساختار آن بعد از مدتی قابل بازگشت به محیط زیست می باشد چرا که مواد بازیافتی استفاده شده در آن از دورریزهای مفید طبیعی بوده است نصب راحتی دارد و می توان آن را به راحتی پیاده سازی کرد.

کاربردهای گابیون در محوطه سازی
کاربردهای گابیون در محوطه سازی

کاربردهای گابیون در محوطه سازی

در محوطه سازی همانطور که در ابتدای مقاله صحبت کردیم از گابیون استفاده می‌شود اما کاربردهای آن در جنبه های تزئینی و غیر تزیینی موردی که می خواهیم به شما بگوییم.

  • استفاده از گابیون در مبلمان و محوطه سازی شهری
  • استفاده به عنوان دکوراتیو و المان زیبایی
  • استفاده به عنوان گلدان های گابیونی
  • استفاده در آبنما ها
  • استفاده در دیوارهای سبز
  • استفاده برای پله ها در محوطه سازی
  • آخر استفاده برای ساخت آتشدان

مشخصات فنی گابیون

از مفتول گالوانیزه گرم تولید می شود

قطر مفتول آن ۲.۵ میلیمتر تا ۴ میلیمتر است

از چشمه های شش ضلعی ساخته می شود و اندازه چشمه ها در آن ۸×۸ . ۱۰×۸ . ۱۲×۱۰ می باشد.

انواع توری گابیـون
انواع توری گابیـون

انواع توری گابیـون

توری این محصول دارای انواع بسیار متنوع می باشند که در زیر به بررسی برخی از آن ها می پردازیم :

گابیون سبدی :

این نوع توری ها به شکل جعبه ی مکعبی می باشند که داخل آن ها از مصالح و مواد متفاوتی پر می شود و در راه سازی، جاده سازی و راه آهن به کار برده می شوند.

گابیون تشکی :

این توری ها طول و عرض زیاد و ارتفاع کم دارند و تراکم مفتولی در آن ها بیشتر می شود.از آن ها برای جلو گیری از سرعت آب و فرسایش در جوی ها استفاده می شود.

گابیون تزئینی :

در شکل های مختلف در زیبا سازی شهر ها و حیاط ویلا ها و … به عنوان گلدان های تزئینی ، صندل و میز و … استفاده می شود.

گابیون بی شکل :

از این نوع توری به منظور نگهداری از مصالح از قبیل سنگ و خاک و … در کنار جاده ها استفاده می شود.

گابیون کیسه ای :

در شرایط اضطراری این نوع توری ها ساخته میشوند که نظم زیاد ندارند و منعطف می باشند و خلل و فرج زیاد دارند.

قیمت توری سنگی
قیمت توری سنگی

قیمت توری سنگی

گابیون یا توری سنگی دارای انواع متنوع بسیار زیادی می باشد که هر کدام از آن ها قیمت های متفاوتی با توجه به شکل و ویژگی هایشان دارند. اما به طور کلی با توجه به کاربرد مفیدی که این توری ها دارند قیمت مناسبی دارند و برای تهیه آن ها نیاز به صرف هزینه های گزاف نمی باشد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از بسیاری از مصالح مشابه می باشند.

نصب و نحوه ی استفاده از آن

توری سنگی به صورت سبد یا باکس به شکل های مربعی، استوانه ای و … به کار برده می شوند که بعد از قرار دادن باکس در محل مورد نظر اقدام به پر کردن آن ها می کنند و بعد از پر کردن،توری ها در کنار هم گذاشته می شوند که سطحی محکم و صاف ایجاد می شود. برای استفاده و نصب توری های سنگی یا گابیون نیاز به استفاده از پایه و ستون های خاص نیست و زمانی که محل مورد نظر پاکسازی شد و تمامی آوارها و مواد گیاهی حذف شدند بر روی خاک مرتفع قرار گرفته و سازه ها ساخته می شوند.وزن زیاد و نفوذپذیری و توانایی کانتور به زمین و گستردگی نیاز به پایه را از آن ها سلب می نماید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.